Selasa, 10 November 2015

Ekstrak Tumbuhan pelbagai dan Manfaat mereka

Ekstrak Tumbuhan pelbagai dan Manfaat mereka

Penggunaan ekstrak tumbuhan untuk faedah perubatan telah bermula sejak beberapa dekad. Ubat-ubatan herba telah digunakan sejak zaman Rom. Socrates dipercayai menggunakan banyak ubat-ubatan herba untuk menyembuhkan sakit orang dan membawa kelegaan kepada kesakitan mereka. Nature diketahui telah menyediakan penawar untuk setiap penyakit di dalam dunia.

Penyelidikan telah membuktikan manfaat perubatan herba dan tumbuh-tumbuhan di lebih daripada satu juta kali. Ekstrak tumbuhan yang digunakan dalam pelbagai bidang untuk pelbagai tujuan selain manfaat kesihatan. Berjuta-juta derivatif boleh diperoleh dari pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan. Kajian telah membuktikan bahawa lebih daripada lima bilion orang mendapat manfaat daripada penggunaan ubat-ubatan yang diperolehi daripada tumbuhan.

Yang paling biasa dijumpai Ekstrak tumbuhan dan Kegunaan

Ekstrak tumbuhan biasanya digunakan untuk nilai-nilai perubatan kerana ia agak berkesan dan jarang menyebabkan apa-apa kesan sampingan. Ubat-ubatan herba yang dikenali untuk mengubati banyak penyakit merbahaya dan membantu untuk mencegah mereka juga.

Walaupun terdapat banyak jenis ekstrak yang diperolehi daripada tumbuh-tumbuhan, beberapa daripada mereka adalah lebih biasa digunakan seperti:

Ginger: penggunaan ekstrak tumbuhan ini membantu untuk mengurangkan rasa loya dan menyembuhkan senak. Teh halia juga dikenali untuk mengubati selsema dan menghalang pembentukan kahak.

Bawang putih: Dikenali untuk membersihkan darah, penggunaan ekstrak khusus ini membantu untuk mengurangkan tahap kolesterol dalam darah.

Aloe vera: Salah satu ekstrak tumbuhan yang paling terkenal yang membantu untuk menyembuhkan penyakit ringan seperti luka dan terbakar. Aloe vera mempunyai nilai perubatan yang lain juga. Jus dan gel yang diperolehi daripada aloe vera membantu menyembuhkan sembelit dan membersihkan usus. Ia juga membantu untuk mengekalkan kulit yang jelas dan berseri.

Raspberry hitam: Ekstrak diperolehi daripada raspberry diketahui boleh menghalang kanser mulut. Ia juga membantu untuk meningkatkan bekalan darah dan membersihkan darah.

Teh hijau: daun teh terkenal dengan sifat-sifat penyembuhan. Teh hijau membantu mencegah pertumbuhan sel-sel kanser. Ia juga meningkatkan fungsi jantung.

Minyak pudina: Ini ekstrak tumbuhan tertentu dikenali untuk mengubati sindrom usus terganggu.

Minyak kayu putih: Dikenali sebagai penawar yang berkesan untuk selesema biasa, penggunaan minyak ini juga berkurangan, kesakitan yang teruk. Minyak kayu putih boleh digunakan untuk menyedut kerana ia melegakan blok hidung.

Madu: Madu adalah salah satu daripada ekstrak terbaik diperolehi sehingga tarikh. Ia mempunyai banyak nilai perubatan termasuk mengurangkan kolesterol tinggi. Ia membantu untuk menyembuhkan luka dan mencegah penyakit. Ia juga digunakan dalam kosmetik untuk memperoleh kulit yang jelas.

Kunyit: The antiseptik paling dikenali untuk beberapa dekad, kunyit membantu untuk mencegah kanser. Ia digunakan pada luka dan luka untuk mempercepatkan proses penyembuhan.

Minyak kastor: Minyak yang diperolehi daripada biji kastor terkenal dengan nilai-nilai perubatan yang unik. Ia melegakan sembelit dan berguna untuk pertumbuhan rambut yang sihat berkilat.

Dengan manfaat perubatan yang melimpah-limpah, bilangan kilang pembeli ekstrak telah meningkat dengan ketara. Kerana ia adalah lebih murah untuk ubat-ubatan lain yang digunakan secara meluas oleh orang di seluruh dunia. Kebanyakan pati ini boleh dibeli dari pembekal talian pada harga yang berpatutan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar