Rabu, 11 November 2015

Home Pemulihan yang berkesan untuk Perenang telinga Kerja Yang

Home Pemulihan yang berkesan untuk Perenang telinga Kerja Yang

Telinga atau otitis externa perenang adalah jangkitan yang menyakitkan telinga luar dan terusan. Ia memberi kesan kepada rakyat semua peringkat umur terutama pada musim panas apabila seseorang pergi untuk berenang. Oleh itu gangguan itu juga dikenali sebagai telinga perenang. Terusan kami adalah berbentuk silinder dan memanjangkan terus dari telinga luar ke gegendang telinga. Panjang terusan, tahi telinga yang menghasilkan, persekitaran berasid yang ia membina, memastikan perlindungan telinga daripada jangkitan menyebabkan bakteria, kelembapan berlebihan, habuk dan serpihan dan lain-lain objek asing yang berbahaya. Apabila ada berlaku beberapa kecederaan kepada terusan, dan sistem perlindungan gagal, kelembapan dan kuman boleh terperangkap masuk ke telinga, menyebabkan telinga perenang.

Bakteria yang paling biasa yang menyebabkan jangkitan adalah Staphylococcus aureus dan Pseudomonas aeruginosa. Pendedahan telinga yang terjejas untuk mandi atau air mandian boleh memburukkan lagi keadaan. Pesakit kencing manis, kerana sistem imun lemah mereka, boleh mengalami bentuk yang teruk telinga perenang dan mungkin memerlukan rawatan rapi. Memasukkan kapas disebut-sebut swab untuk membersihkan telinga, penyumbat telinga, alat pendengaran, telefon kepala boleh memecahkan lapisan kulit terusan, membuat telinga terdedah kepada jangkitan mudah. Terlalu banyak pendedahan kepada air atau lembapan boleh mengubah persekitaran berasid dalam terusan, menyebabkan pencerobohan mudah oleh bakteria. Juga bahan kimia seperti pewarna rambut, peluntur dan syampu, jika mendapat masuk ke telinga, boleh merengsakan terusan dan memusnahkan sifat-sifat perlindungannya. Ini sekali lagi menyebabkan jangkitan. Oleh itu, di atas adalah punca telinga perenang.

Gejala

1. kesakitan sengit dalam telinga
2. Gatal-gatal di dalam saluran telinga
3. Draining putih, kuning atau berdarah cecair berbau busuk dari telinga.
4. Bengkak telinga
5. Kemerahan pada kulit sekitar
6. Bersisik kulit dalam telinga luar
7. Bengkak nodus limfa di leher
8. pendengaran Trouble
9. Demam
10. Pening dan gayat
11. deringan dalam telinga

Pemulihan Rumah untuk perenang yang telinga

1. Meletakkan botol air panas yang dibalut dengan tuala pada telinga yang terjejas mengurangkan kesakitan.
2. Bawang putih mempunyai ciri-ciri anti-bakteria yang sangat baik. Minyak bawang putih boleh digunakan untuk merawat telinga perenang.
3. Mencurah campuran bahagian yang sama alkohol dan cuka putih suling masuk ke terusan dengan bantuan penitis mata steril boleh mengawal gatal-gatal dalam terusan.


4. Satu campuran cuka dan air boleh digunakan sebagai penurunan telinga menenangkan.
5. penitis A boleh digunakan untuk mencurahkan beberapa titik minyak bayi dipanaskan masuk ke telinga. Ini menyembuhkan keradangan.
6. pengering rambut boleh digunakan untuk menyejat kelembapan yang terkumpul dalam telinga.
7. Beberapa titis hidrogen peroksida boleh dituangkan masuk ke telinga. Ia berfungsi sebagai pelega kesakitan antiseptik.
8. Penggunaan minyak mineral juga boleh mengambil keputusan yang baik.
9. Menggunakan zaitun boleh melindungi telinga terhadap kelembapan dengan membentuk lapisan.
10. Satu mandi berwap boleh mengurangkan keterukan gejala telinga perenang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar