Selasa, 10 November 2015

Adakah Anda Tahu Punca Cirit-birit?

Adakah Anda Tahu Punca Cirit-birit?

Kebanyakan orang yang begitu sibuk dengan pekerjaan dan kehidupan mereka; mereka tidak mempunyai kedua tambahan untuk berbelanja berfikir tentang kesihatan penghadaman mereka. Malangnya, masalah penghadaman adalah nombor satu aduan perubatan di kalangan orang dewasa yang matang. Jika orang menghabiskan lebih banyak masa mempelajari tentang sistem pencernaan dan punca-punca cirit-birit, kemungkinan bahawa akan berlaku kurang aktiviti lawatan doktor mahal dan ubat yang jarang berkesan. Jika anda telah tertanya-tanya apa yang menyebabkan cirit-birit, dan bagaimana anda boleh mengelakkan keadaan ini dari mengganggu hidup anda, berikut adalah beberapa maklumat penting yang anda perlu tahu.

Memahami Apa Cirit-birit Adakah

Sebelum anda boleh mula untuk merawat cirit-birit dengan berkesan, anda perlu belajar lebih lanjut mengenai punca cirit-birit dan bagaimana anda boleh melihat tanda-tanda keadaan pencernaan ini dalam kehidupan anda sendiri. Sistem gastro-usus adalah salah satu yang paling rumit, namun fungsinya dapat dijelaskan dan bukan semata-mata. Anda makan makanan kerana bahan kimia dalam badan anda memberitahu otak anda bahawa anda lapar. Seperti yang anda makan, makanan termastikasi oleh gigi dan menelan, jatuh ke dalam perut. Bahan kimia dan asid di dalam perut memecahkan makanan supaya ia boleh diserahkan kepada usus untuk pencernaan lanjut. Apa yang menyebabkan cirit-birit adalah sebahagian daripada proses yang berlaku dalam usus. Otot Contracting memerah air dari makanan dan meninggalkan sisa pukal yang kemudian dibuang. Walau bagaimanapun, ketidakseimbangan kimia dalam usus boleh menyebabkan badan anda untuk lulus sisa tanpa mengeluarkan air yang mencukupi. Ini adalah salah satu punca utama cirit-birit.

Lain-lain Punca biasa Cirit-birit Anda Perlu Tahu Mengenai

Orang-orang yang telah hidup dengan punca-punca cirit-birit untuk masa yang lama akan tahu bahawa ada adalah lebih untuk mencari kelegaan daripada sekadar menukar diet mereka. Walaupun anda boleh cuba makan makanan kering yang mengandungi air yang sangat sedikit, ini mungkin tidak cukup untuk menangani punca cirit-birit. Faktor-faktor lain juga boleh bertindak sebagai penyebab cirit-birit:

- Virus hepatitis, virus Norwalk, cytomegalovirus dan rotavirus adalah sebahagian daripada sebab-sebab yang paling biasa cirit-birit pada kanak-kanak, tetapi juga boleh memberi kesan kepada orang dewasa.

- Campylobacter, Salmonella, Giardia lamblia, Cryptosporidium, shigella dan E.coli adalah hanya contoh bakteria dan parasit yang boleh bertindak sebagai punca cirit-birit. Banyak dari berlegar dalam makanan haram dan air.

- Jika anda tidak mempunyai enzim usus yang memudahkan pencernaan laktosa di dalam susu dan produk tenusu, anda mungkin mengalami intoleransi laktosa. Jika anda terus makan tenusu anyway, anda mungkin akan perlu kekejangan dan cirit-birit.

- Sorbitol dan mannitol adalah pemanis buatan dalam gula-gula getah dan gula-gula yang boleh menjadi punca cirit-birit bagi sesetengah orang.

Merawat Punca Cirit-birit

Jika anda melawat doktor tentang punca-punca cirit-birit anda bergelut dengan, kemungkinan mereka akan menetapkan ubat yang akan membantu anda mengurangkan gejala dan diharapkan menghentikan masalah ini untuk kebaikan. Jika anda lebih suka menggunakan ubat semula jadi yang akan menangani punca cirit-birit, ia adalah penting untuk membuat probiotik sebahagian daripada rancangan itu. Menggunakan Nutraelle DigestiveCare setiap hari akan membantu mengembalikan ketenangan kepada sistem pencernaan anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar