Rabu, 11 November 2015

Home Pemulihan yang berkesan untuk parut dan kecacatan

Home Pemulihan yang berkesan untuk parut dan kecacatan

Parut atau Cicatrices adalah tanda atau tampalan pada kulit yang membangunkan selepas kecederaan kulit. Oleh kerana kecederaan atau luka bermula penyembuhan, patch tebal kulit atau tisu berserat meliputi sehingga luka dalam bentuk parut. Oleh itu parut adalah petanda proses penyembuhan biologi. Kulit di parut mempunyai warna yang berbeza jika dibandingkan dengan warna kulit yang normal. Ia mungkin patch yang gelap; satu merah jambu atau lebih berkilat. Parut adalah terdiri daripada kolagen protein dipanggil, dan penjajaran kolagen dalam tisu parut adalah berkualiti berfungsi lebih rendah. Ini menjelaskan mengapa folikel rambut atau kelenjar peluh tidak berlaku lagi dalam tisu parut. Saiz dan rupa parut bergantung kepada saiz luka, lokasi, umur mangsa dan kecenderungan diwarisi kepada parut. Parut mungkin daripada jenis berikut.

1. keloid - Parut ini meliputi kawasan yang lebih daripada kawasan luka asal. Mereka menyebabkan kekejangan dan imobilitas.
2. contracture - Ini adalah hasil daripada luka terbakar. Kulit menjadi ketat menjangkau lebih tulang. Mereka juga boleh mengganggu mobiliti.
3. Hypertrophic - Parut ini terbentuk dalam cara yang sama seperti keloid, tetapi kawasan mereka masih terhad kepada yang luka asal.
4. Jerawat - Parut ini adalah hasil daripada serangan jerawat yang teruk yang boleh merosakkan folikel.

Parut selalunya hilang dengan masa, tetapi beberapa parut menonjol dan adalah punca rasa malu seseorang. Satu boleh merawat parut seperti dengan bantuan cara moden seperti cantuman kulit, dermabrasion, rawatan laser, kulit kimia dan suntikan.

Punca

1. Pembedahan
2. kecederaan akibat kemalangan
3. soars
4. Burns
5. Chicken pox
6. Pendedahan kepada cahaya matahari
7. Jerawat yang teruk
8. Malnutrisi
9. Ketidakseimbangan hormon
10. Tekanan

Home Pemulihan

1. Ekstrak Gotu Kola, tumbuhan akuatik, adalah sangat baik untuk merawat markah.

2. Parut boleh dibuat untuk hilang dengan permohonan berpanjangan Aloe Vera gel.

3. jus Bawang boleh digunakan pada parut, kiri selama 10 minit dan kemudian dibersihkan. Ini akan mengambil keputusan yang baik.

4. Jus timun berkesan boleh meringankan markah.

5. Menggosok bawang putih mentah pada parut merupakan ubat bermanfaat.

6. satu boleh dikenakan pes cendana bersama-sama dengan air mawar pada parut, biarkan semalaman dan basuh keesokan harinya dengan air sejuk. Ini adalah ubat yang berguna untuk parut

7. Permohonan jus lemon segar pada parut juga membolehkan parut untuk beransur-ansur hilang beransur-ansur.

8. Menggosok tomato keping baru dipotong pada parut selama kira-kira 15 minit dan kemudian basuh dengan air sejuk adalah satu ubatan rumah yang berkesan.

9. Permohonan jus daun pudina adalah ubat yang baik untuk menghapuskan parut dan noda.

10. Menggosok kiub ais pada luka selama 10 minit boleh membuktikan bermanfaat.

11. Pemakaian topeng yang diperbuat daripada putih telur adalah ubat yang sangat baik untuk parut.

12. Satu boleh menyediakan pes lancar keluar dari bumi, jus limau penuh dan air meningkat, memohon pada parut, biarkan selama 15 minit dan kemudian basuh dengan air sejuk. Ini juga boleh menghilangkan parut secara beransur-ansur. Seseorang perlu mengulangi rawatan sebanyak tiga kali sehari.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar