Selasa, 10 November 2015

Julap Asli dan Urut

Julap Asli dan Urut

Urut untuk melegakan sembelit adalah berdasarkan idea bahawa sembelit biasanya disebabkan oleh kekurangan peristalsis (pengecutan usus) dalam usus besar dan kecil. Teori ini adalah bahawa jika tukang urut yang boleh memohon tekanan luar ke usus ia akan membantu menggerakkan sisa melalui badan dan rawatan sembelit berkesan. Tetapi adakah ini berlaku? Mari kita mengkaji beberapa kajian:

Urut sebagai Penyembuhan Sembelit

* Pada tahun 1992 kajian yang diterbitkan dalam jurnal Gastroenterology membincangkan keputusan ditadbir urut dinding perut (20 sesi minit) pada 9 orang sembelit dan 7 kawalan. Ia telah mendapati bahawa kekerapan najis dan masa transit kolon (berapa lama ia mengambil masa untuk najis bergerak melalui usus besar) tidak bertambah baik dengan rawatan.

* Satu kajian 1997 di Physiotherapy diperiksa urut untuk orang dewasa diinstitusikan dan mendapati bahawa terapi urut dan terapi julap tidak berbeza dalam keputusan mereka. Orang dewasa yang digunakan rejim biasa julap selama 7 minggu dan mempunyai urutan dilakukan selama 7 minggu dan kedua-dua rawatan ini menurun masa transit sama rata.

* Satu kajian 2010 di Multiple sclerosis mendapati bahawa orang yang mengalami MS yang telah penjaga mentadbir urut perut setiap hari lebih dari 4 minggu menunjukkan peningkatan ketara lebih besar dalam melegakan sembelit daripada kawalan (julap semulajadi tidak dibandingkan dalam kajian).

Kes untuk urut DAN Asli Julap

Dengan beberapa kajian di atas ia mungkin sukar untuk membuat kesimpulan mengenai peranan urut untuk melegakan sembelit berbanding dengan julap semulajadi. Tetapi satu kajian penting yang diterbitkan pada tahun 2009 dan mendapati dalam Jurnal Antarabangsa Pengajian Kejururawatan membantu membawa isu ini kepada cahaya. Jurnal ini melaporkan satu eksperimen di mana 60 orang (saiz sampel yang lebih besar daripada kajian-kajian lain) telah mengkaji dan mendapati urut yang digabungkan dengan julap semula jadi adalah lebih berkesan daripada julap bersendirian dalam melegakan kedua-dua sembelit dan sindrom sakit perut (yang sering mengiringi sembelit).

Jadi mungkin urut mempunyai peranan sebagai satu bentuk ubat sembelit yang boleh meningkatkan kesan-kesan julap semulajadi. Harus diingat, bagaimanapun, bahawa seperti julap perangsang urut hanya penyelesaian band-bantuan. Secara manual merangsang usus, seseorang itu tidak menyelesaikan isu-isu asas yang menyebabkan sembelit di tempat pertama dan sebagainya rawatan yang diperlukan secara berterusan untuk menjadi berkesan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar