Selasa, 10 November 2015

Punca Sebenar IBS - Cara Trik Otak Anda Anda Ke Satu Gangguan Usus Rengsa

Punca Sebenar IBS - Cara Trik Otak Anda Anda Ke Satu Gangguan Usus Rengsa

Adakah anda diberitahu tidak ada sebab yang diketahui (atau penawar) untuk gangguan usus anda? Apakah maklumat yang menyedihkan! Tanpa sebab, bagaimana anda boleh mencari penyelesaian?

Nah, di sini adalah beberapa berita baik.

Bukti terkini dari neurologi dan pemulihan perubatan menunjukkan bahawa punca tidak banyak diketahui mengenai IBS adalah "helah" otak anda bermain di badan anda.

Otak anda adalah sangat kuat!

Malah, ia adalah begitu kuat bahawa apabila anda pergi melalui satu pengalaman yang sengit dan mencabar, otak anda mengambil tindakan untuk melindungi anda daripada merasa kesan sepenuhnya. Dan ini berlaku tanpa pengetahuan sedar anda. Ini adalah barangan liar, tetapi tiada siapa yang berkata manusia itu mudah difahami ...

Jadi, bagaimana otak anda menipu anda ke dalam gangguan usus?

Ada dua jawapan yang berbeza untuk soalan ini. Satu adalah daripada pakar sakit dan pakar dalam Perubatan Pemulihan, Dr. John Sarno. Yang lain datang dari traumatologist dan otak saintis, Dr. Robert Scaër. Kedua-dua MDS ini telah membantu beribu-ribu pesakit pulih daripada sakit kronik dan masalah kesihatan yang berulang-ulang semasa dekad mereka mengamalkan pakar perubatan.

Dr. Sarno percaya bahawa kita semua berada di bawah beberapa jenis tekanan, sama ada dari kehidupan harian dan kerja, peristiwa zaman kanak-kanak tidak dapat diselesaikan, atau jangkaan kita daripada diri kita sendiri untuk menjadi baik, yang baik, orang yang sempurna. (Mengenal diri lagi?)

Mungkin anda hebat di menghadapi tekanan. Tetapi jika anda mempunyai gangguan usus, Dr. Sarno mencadangkan anda membuka fikiran anda untuk kemungkinan lain.

Beliau mengatakan bahawa bagaimanapun menenangkan dan bertamadun anda berada di peringkat sedar, di bawah permukaan licin anda, binatang lain lurks. Pada peringkat tidak sedar, tekanan mewujudkan perasaan sengit marah. Malah, kita SEMUA mempunyai perasaan ini. Mereka adalah normal. Kecuali kita tidak tahu kita mempunyai mereka kerana mereka tidak sedar.

Kini ia menjadi lebih orang yang tidak dikenali. Kerana kemarahan begitu tidak boleh diterima, jadi tidak-baik, dan mengancam, di sini adalah apa otak anda lakukan untuk menjaga anda daripada perasan bahawa anda berasa ia ...

Otak anda sebenarnya mewujudkan masalah fizikal untuk mengalihkan perhatian anda!

Bagaimana pelik tu? Namun, ia berlaku kepada berjuta-juta orang. Ini adalah bagaimana helah otak anda, anda ke dalam gangguan cepat marah usus, atau fibromyalgia, sakit di belakang, leher atau bahu, sakit kaki, TMJ, tendonitis, carpal tunnel, gangguan kulit, dan beberapa masalah peredaran darah atau jantung. Otak anda cuba untuk melindungi anda oleh mengganggu kamu dari apa yang tidak tertanggung (dan tidak sedarkan diri) emosi dengan gejala fizikal.

Walaupun gejala anda datang dari helah otak anda bermain di anda, Dr. Sarno TIDAK menganggap mereka khayalan dalam apa jua cara. Mereka sangat nyata. Malah, kerana begitu ramai di antara kita mengalami kesakitan dan gejala-gejala kronik, Dr. Sarno percaya mereka adalah tindak balas normal kepada tekanan dan kemarahan ditindas.

Kerana Robert Scaër adalah pakar neurologi, dia melihat perkara yang sedikit berbeza dari John Sarno. Beliau berkata, ia adalah tindak balas otak anda untuk trauma yang mencetuskan gejala anda apabila anda mempunyai gangguan cepat marah usus, sakit kronik, fibromyalgia, keletihan yang kronik, migrain, atau salah satu daripada beberapa penyakit kronik yang lain.

Dr. Scaër mentakrifkan "trauma" kerana apa-apa kejadian otak anda menganggap sebagai satu ancaman kepada kelangsungan hidup anda apabila anda tidak berdaya untuk berbuat apa-apa. Trauma yang dialami boleh menjadi fizikal, seperti kemalangan kereta, atau emosi seperti buli di sekolah. Terdapat banyak kemungkinan.

Biasanya, apabila anda terancam, anda pergi ke dalam perjuangan atau mod penerbangan. Ini adalah reaksi hidup normal. Ada reaksi ketiga yang berlaku apabila anda mengalami gabungan ancaman dan tidak berdaya. Anda "membekukan".

Haiwan mangsa yang tidak dapat melarikan diri dari pemangsa akan membekukan dalam cubaan terakhir untuk terus hidup. "Jika saya melihat mati, mungkin itu singa besar lapar tidak akan makan saya." Kemudian, jika singa berjalan jauh, mangsa itu bangun shake off pembekuan.

Kita manusia, di sisi lain, melatih diri kita TIDAK berjabat off. Bersalaman dan menggeletar melihat bodoh dan tiada siapa yang mahu menjadi yang cool. Oleh itu, kita menindas itu. (Ada perkataan itu sekali lagi. Penindasan adalah pembunuh sebenar.) Ini mencetuskan kekacauan untuk Sistem Autonomi anda Saraf, yang mengawal banyak keseluruhan proses badan anda termasuk penghadaman anda ....

Sekarang, di sini di mana silap mata datang. Apabila anda membekukan, otak anda mengingati segala-galanya tentang trauma itu, dan saya maksudkan semua. Pemandangan, bunyi, bau, rasa, perasaan - segala sesuatu yang berlaku di luar badan anda DAN dalam anda. Jadi, di kemudian hari, apabila apa-apa perkara yang kecil mengingatkan otak anda daripada pengalaman itu, yang difikirkannya anda dalam bahaya sekali lagi dan ia akan mencetuskan Sistem Saraf Autonomik anda untuk bertindak keterlaluan.

Itulah yang set off gejala anda daripada gangguan usus terganggu. Otak "helah" badan anda ke dalam pemikiran bahawa trauma yang berlaku sekali lagi. Supaya badan lemah anda bertindak balas sama ada dengan menutup penghadaman anda (sembelit) atau kehilangan kawalan itu (cirit-birit, segera), atau berayun liar antara kedua-dua (kekejangan, kekejangan.)

Sarno dan Scaër bukan satu-satunya doktor yang kredit otak dengan menyebabkan gangguan usus terganggu. Dua neuro-ahli sains, David Servan-Schreiber, MD, PhD, pengarang "Instinct untuk Sihat" dan Robert Sapolsky, PhD, pengarang "Mengapa Zebras Jangan Dapatkan Ulser" kedua-dua menunjukkan bahawa ia adalah tindak balas otak anda kepada ancaman dan tekanan yang membawa kepada masalah gastrousus.

Jadi, menurut saintis ini, punca sebenar gangguan usus tidak "semua dalam kepala anda," tetapi berasal dari proses bawah sedar minda dan otak anda. Nasib baik, anda boleh menggunakan bebas dadah kaedah seperti Teknik Kebebasan Emosi atau somatik Mengalami melakukan beberapa "semula program" dan menyelesaikan gejala anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar