Rabu, 11 November 2015

Kebaikan L-Valine: Peningkatan Fungsi Kognitif

Kebaikan L-Valine: Peningkatan Fungsi Kognitif

Manfaat valine tidak diketahui oleh dunia perubatan sehingga penemuannya pada tahun 1901. A Jerman Scientist dengan nama Emil Fischer merupakan orang pertama yang menemui L-valine dalam perjalanan kajian beliau. Sejak itu dunia perubatan telah membayar perhatian kepada ini asid amino penting. L-valine adalah salah satu daripada tiga rantai bercabang asid amino popular disingkat (BCAAs). Asid amino memainkan peranan yang penting dalam badan seperti peningkatan kuasa kognitif, pengurusan tekanan dan tenaga dan metabolisme otot.

Dalam istilah bio-perubatan dan farmaseutikal, nutrien penting adalah mereka nutrien yang diperlukan untuk fungsi yang sepatutnya badan yang tidak dihasilkan oleh badan itu sendiri. Badan mendapat ini melalui makanan tambahan dan lain-lain seperti pil, kapsul dan suntikan. Berhubung dengan L-valine, badan tidak boleh menghasilkannya. Ia adalah salah satu asid amino yang diterima di luar badan. Ada sumber makanan tertentu di mana L-valine diterima. Sumber makanan tersebut termasuk: tepung soya, ikan, bijirin, cendawan, kacang, keju, sayur-sayuran, daging dan lain-lain. Memandangkan manfaat valine terdapat beberapa tambahan yang terdapat hari ini di mana L-valine boleh diperolehi.

Salah satu manfaat valine adalah peningkatan kuasa kognitif. Kecederaan otak boleh membawa kepada beberapa disfungsi saraf yang boleh menyebabkan kemerosotan nilai kognitif. Apabila keadaan ini berlaku, penggunaan L-valine (BCAAs) akan menjadi salah satu pilihan rawatan yang terbaik untuk memulihkan keadaan. Makanan tambahan boleh memulihkan semula dan membalikkan anjakan kecederaan yang disebabkan dalam sinaptik bersih. Ini seterusnya membawa kuasa kognitif normal. Eksperimen telah dijalankan dalam hal ini dengan tikus. Ia telah ditemui bahawa semua tikus dengan kecederaan otak yang memakan L-valine dan makanan tambahan lain yang dibuat daripada BCAAs lain bertambah baik dalam prestasi kognitif mereka. Sesetengah orang percaya bahawa ini membuktikan tanpa sebarang keraguan yang munasabah bahawa l-Valine tambahan boleh digunakan untuk meningkatkan prestasi kognitif.

L-valine mempunyai beberapa faedah lain. Beberapa faedah lain valine adalah peraturan fungsi imun badan. Makanan tambahan L-valine boleh memberikan manfaat yang besar kepada atlet dan sesungguhnya bagi mana-mana individu yang ingin meningkatkan prestasi dalam sukan dan bina badan. Ia telah mendapati bahawa L-valine membantu dalam perkembangan dan pertumbuhan otot. Well tisu otot maju adalah sangat penting untuk proses metabolik baik daripada badan.

Manfaat valine kepada manusia secara umum termasuk pembaikan tisu otot. Semasa aktiviti berat beberapa otot dan badan tisu mati. L-valine mungkin boleh membantu dalam pembaikan tisu ini. L-valine juga membantu meningkatkan daya tahan, stamina dan tenaga. Inilah sebabnya mengapa makanan tambahan L-valine disyorkan untuk atlet dan pembina badan. Ia adalah satu fakta yang diketahui bahawa BCAAs membantu otot rangka untuk menahan tekanan metabolik. Valine dan Leucine cekap dalam pengurusan tekanan dan otot metabolisme memandangkan hakikat bahawa mereka memainkan peranan penting dalam penghasilan protein serta pertumbuhan penyimpanan dan otot.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar